Förenklad ansökan om serviceinsatser
Den här tjänsten kräver inloggningOmvårdnadsförvaltningen i Solna vill öka flexibiliteten och det egna inflytandet för dig som är över 65 år. Du som har behov av hjälp med service, kan själv fylla i en förenklad ansökan där du väljer vilka insatser du behöver och vilket hemtjänstföretag du vill ska utföra dem. Om ni är två personer i hushållet ska hälsotillstånd anges för er båda.
Så här enkelt är det
Du fyller i e-tjänsten enligt förvalda insatser och intervaller. Har du svårt att bestämma dig finns det möjlighet att jämföra utförarna på solna.se eller läsa företagens egna beskrivningar i hemtjänstkatalogen. Du kan även ringa biståndshandläggaren som dock inte kan rekommendera eller välja företag åt dig.
Om Du har frågor eller behöver hjälp med att fylla i e-tjänsten kan du kontakta Solna stads kontaktcenter per telefon 08-746 10 00 eller via solna.se/skriv.
När vi har fått din ansökan, kommer du att bli uppringd av en biståndshandläggare inom tre vardagar. Tillsammans går vi igenom din ansökan och du kan få svar om du har några frågor. Därefter skickar vi hem ditt beslut per post och samtidigt skickar vi en beställning till det hemtjänstföretag som du valt. När hemtjänst-företaget får din beställning ringer de dig, så att ni tillsammans kan planera hur din hjälp ska utformas.
Kostnaden för de olika serviceinsatserna får du i en avgiftsinformation. Du betalar endast för de serviceinsatser som du nyttjar under månaden och bara upp till den maximala avgiften. Observera att du måste avboka inplanerade insatser 24 timmar innan annars debiteras du för insatsen.
Till dig som behöver mer hjälp. Om du är i behov av hjälp med personlig omvårdnad eller har ett större behov av serviceinsatser är du välkommen att ta kontakt med Avdelningen för myndighetsutövning. Då kommer en biståndshandläggare och besöker dig och du kan beskriva vad du behöver hjälp med och andra frågor som kan ha betydelse för hjälpinsatserna.
Avgifter för vård, omsorg och service uttages enligt fastställd taxa. Information om vad som ingår i serviceinsatserna hittar du på solna.se/serviceinsatser.
Kontakta en biståndshandläggare om du vill ansöka om andra insatser än vad som framgår av denna blankett. Telefonnummer till Solna kontaktcenter är 08-746 10 00 alternativt solna.se/skriv.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Omvårdnadsnämnden
omvardnadsnamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sök bistånd
- Ge samtycke
- Ange personuppgifter
- Uppgifter om närstående eller god man/förvaltare
- Förhandsgranska
- Skicka in