Godkännande som huvudman för enskild pedagogisk omsorg - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVillkor
Enligt 25 kap. 10 § skollagen (2010:800) ska den som vill driva enskild pedagogisk omsorg godkännas av den kommun där verksamheten ska bedrivas. I Solna stad är det förskolenämnden som fattar beslut om godkännande som huvudman för enskild pedagogisk omsorg. Villkoren för godkännande regleras i 25 kap. 10 och 10 a §§ skollagen samt i förskolenämndens riktlinjer för enskild pedagogisk omsorg i Solna stad. Läs mer i förskolenämndens riktlinjer via följande länk: Riktlinjer för enskild pedagogisk omsorg i Solna stad - Antagna 230207.pdf
Kontaktperson
Genom signering av ansökan godkänner sökanden att den kontaktperson som har uppgetts i ansökningsformuläret får företräda sökanden. Barn- och utbildningsförvaltningen kommer i samband med handläggning av ansökan enbart att kontakta kontaktpersonen. Sökanden ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta samt att barn- och utbildningsförvaltningen underrättas om kontaktuppgifterna skulle ändras.
Bilagor som efterfrågas i e-tjänsten
- Undertecknad fullmakt från behörig firmatecknare (i de fall någon annan än behörig firmatecknare har signerat ansökan)
- Lista över personer som ingår i ägar- och ledningskretsen. Av listan ska roll, namn och personnummer framgå
- Kopia av aktieboken av sökandebolaget (i förekommande fall)
- Aktuellt registreringsbevis
- Aktuellt registreringsbevis för ägarbolag med väsentligt inflytande (i förekommande fall)
- Registerutdrag från Skatteverket
- Föreningens stadgar (i förekommande fall)
- Beskrivning av ägar- och ledningskretsens insikt i föreskrifter. Av beskrivningen ska det framgå hur ägar- och ledningskretsen har förvärvad insikt i bland annat författningar som avser pedagogisk omsorg, arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomiska regelverk för aktuell associationsform. Bifoga även intyg som styrker hur insikten har förvärvats, såsom intyg över utbildning eller erfarenhet.
- Beskrivning av om sökanden har varit föremål för vitesförelägganden eller återkallelse av godkännande hos annan myndighet (i förekommande fall)
- Senaste upprättade årsredovisningen med tillhörande revisionsberättelse (i förekommande fall)
- Aktuell balans- och resultatrapport (max två månader gammal) i de fall årsredovisning inte har upprättats
- Budget för de tre första verksamhetsåren
- Om det finns anställd personal vid ansökningstillfället, bifoga intyg över utbildning och erfarenhet för personalen
- Hyreskontrakt (i förekommande fall)
- Bygglov (i förekommande fall)
- Planritningar över inne- och utemiljö inklusive ytangivelse
- Utlåtande från licensierad brandkonsult
- Plan för systematiskt brandskyddsarbete
- Rutiner för barnsäkerhet
- Krishanteringsplan
- Rutiner för att uppmärksamma och arbeta med barn i behov av särskilt stöd
- Plan mot diskriminering och kränkande behandling
- Rutiner för huvudmannens systematiska kvalitetsarbete
Övriga upplysningar
- Innan du kan startar en verksamhet i offentlig lokal behöver du göra en anmäl till miljö- och byggnadsförvaltningen i Solna stad. Läs mer på sidan om anmälan, tillsyn och egenkontroll av offentlig lokal (skola, förskola och pedagogisk verksamhet).
- Om du ska servera mat behöver du göra en anmälan om registrering av livsmedelsanläggning till miljö- och byggnadsförvaltningen i Solna stad. Läs mer på sidan om livsmedelsverksamhet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Förskolenämnden
forskolenamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Se information till vänster om vilka bilagor som efterfrågas
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Beskrivning av verksamheten
- Bifoga handlingar
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in