Borgerlig vigsel - anmäl intresse
Den här tjänsten kräver inloggningHär gör ni en intresseanmälan för borgerlig vigsel. När ni har anmält er via e-tjänsten kommer vi att kontakta er för att gå igenom era önskemål. Vi har för närvarande få vigselförrättare och det kan därför komma att ta tid innan vi återkommer till er. Vår ambition är dock att ni ska få en tid för vigsel inom tre månader efter att en fullständig ansökan har tagits emot.
Allmän information
Du och din partner, som är folkbokförda i Solna, kan viga er borgerligt i vigselrummet i Solna stadshus. Vigsel utförs helgfria vardagar, september till juni, mellan kl. 09:00 - 16:00. Solna stad tar ingen avgift för vigseln.
Intyg om hindersprövning
För att få gifta er behöver ni ett intyg om hindersprövning. Ansökan om hindersprövning görs hos Skatteverket på telefon 020-567 000 eller via Skatteverkets hemsida.
Inför vigseln
Till vigseln ska ni ta med er intyget om hindersprövning och den blankett om vigsel, som ni fått genom Skatteverket. Ni behöver också medta varsin giltig legitimation (det går bra med pass) och två vittnen, som ska närvara vid vigseln.
Könsneutrala äktenskap
Bestämmelserna om vigsel tillämpas numera på samma sätt oavsett makarnas kön. Ni som tidigare har registrerat partnerskap och vill omvandla partnerskapet till äktenskap kan anmäla detta till Skatteverket. Istället för en sådan anmälan kan ni välja att viga er.
Läs mer om detta på Skatteverkets hemsida.
Kvalitetsdeklaration för vigsel
Här kan du läsa stadens kvalitetsdeklaration gällande vigslar.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Övrigt om lagringstid
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommunstyrelsen@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Önskemål kring vigseln
- Vittnen
- Folkbokföring
- Hindersprövning
- Kontaktuppgifter
- Förhandsgranska
- Skicka in