Dispens från utsortering av avfall - ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Den 1 augusti 2020 började nya bestämmelser i enlighet med avfallsförordning (2020:614) att gälla för den som hanterar bygg- och rivningsavfall. Ifall en verksamhet producerar bygg- och rivningsavfall ska vissa avfallsslag sorteras ut och förvaras skilda från varandra och annat avfall. Den som samlar in bygg- och rivningsavfall som sorterats ut ska i sin tur samla in dessa separat. De nya bestämmelserna kring utsorteringskravet syftar till att komma högre upp i avfallshierarkin, vilket i sin tur kan bidra till att förberedelserna för återanvändning  och materialåtervinning kan öka. De avfallsslag som omfattas av de nya bestämmelserna är:

  • trä,
  • mineral som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten,
  • metall,
  • glas,
  • plast, och
  • gips.

Ifall avfallsproducenten bedömer att det av någon anledning inte är möjligt att följa de nya bestämmelserna kring utsortering av bygg- och rivningsavfall kan samhällsbyggnadsförvaltningen medge dispens. För detta krävs en ansökan i enlighet med 3 kapitlet 15 § avfallsförordning (2020:614).

Avgift

Avgifter för samhällsbyggnadsförvaltningen handläggning tas ut i enlighet med "Taxa för Solna stads tillsyn inom Miljöbalkens område". Taxan finns tillgänglig på solna.se. Avgiften ska betalas oavsett vilket beslut tillsynsmyndigheten fattar. Avgiften ska även betalas i de fall sökande tar tillbaka sin anmälan.

För handläggningen av denna e-tjänst tas en timavgift ut. För tillfället (2025) är avgiften 1 556 kronor per timme.

Hämta företagsuppgifter

I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.

Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.

Skyddad identitet

Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till Solna stads kontaktcenter.

Sekretess

Har du handlingar som omfattas av sekretess ber vi dig att skicka in handlingarna via post eller lämna dem fysiskt i Solna stadshus reception.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa