Dispens från utsortering av avfall - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningDen 1 augusti 2020 började nya bestämmelser i enlighet med avfallsförordning (2020:614) att gälla för den som hanterar bygg- och rivningsavfall. Ifall en verksamhet producerar bygg- och rivningsavfall ska vissa avfallsslag sorteras ut och förvaras skilda från varandra och annat avfall. Den som samlar in bygg- och rivningsavfall som sorterats ut ska i sin tur samla in dessa separat. De nya bestämmelserna kring utsorteringskravet syftar till att komma högre upp i avfallshierarkin, vilket i sin tur kan bidra till att förberedelserna för återanvändning och materialåtervinning kan öka. De avfallsslag som omfattas av de nya bestämmelserna är:
- trä,
- mineral som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten,
- metall,
- glas,
- plast, och
- gips.
Ifall avfallsproducenten bedömer att det av någon anledning inte är möjligt att följa de nya bestämmelserna kring utsortering av bygg- och rivningsavfall kan miljö- och byggnadsförvaltningen medge dispens. För detta krävs en ansökan i enlighet med 3 kapitlet 15 § avfallsförordning (2020:614).
Avgift
Avgifter för miljö- och byggnadsförvaltningens handläggning tas ut i enlighet med "Solna stads taxa för miljötillsyn". Taxan finns tillgänglig på solna.se. Avgiften ska betalas oavsett vilket beslut tillsynsmyndigheten fattar. Avgiften ska även betalas i de fall sökande tar tillbaka sin anmälan.
För handläggningen av denna e-tjänst tas en timavgift ut. För tillfället (2023) är avgiften 1440 kronor per timme.
Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
De personuppgifter som du fyller i e-tjänsten kommer att användas till nödvändig administration inom miljö- och byggnadsförvaltningen. Uppgifterna behandlas i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR). Om du vill veta mer om din personuppgiftsbehandling kan du vända dig till miljö- och byggnadsförvaltningen.
Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
miljohalsoskyddsnamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Information om avfallsslag
- Motivering till beviljad dispens
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Fastighet för avfallshantering
- Entreprenör
- Aktuella avfallsslag samt motivering till dispens
- Verksamhetsutövare
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in