Dispens från utsortering av avfall - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningDen 1 augusti 2020 började nya bestämmelser i enlighet med avfallsförordning (2020:614) att gälla för den som hanterar bygg- och rivningsavfall. Ifall en verksamhet producerar bygg- och rivningsavfall ska vissa avfallsslag sorteras ut och förvaras skilda från varandra och annat avfall. Den som samlar in bygg- och rivningsavfall som sorterats ut ska i sin tur samla in dessa separat. De nya bestämmelserna kring utsorteringskravet syftar till att komma högre upp i avfallshierarkin, vilket i sin tur kan bidra till att förberedelserna för återanvändning och materialåtervinning kan öka. De avfallsslag som omfattas av de nya bestämmelserna är:
- trä,
- mineral som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten,
- metall,
- glas,
- plast, och
- gips.
Ifall avfallsproducenten bedömer att det av någon anledning inte är möjligt att följa de nya bestämmelserna kring utsortering av bygg- och rivningsavfall kan samhällsbyggnadsförvaltningen medge dispens. För detta krävs en ansökan i enlighet med 3 kapitlet 15 § avfallsförordning (2020:614).
Avgift
Avgifter för samhällsbyggnadsförvaltningen handläggning tas ut i enlighet med "Solna stads taxa för tillsyn och prövning enligt miljöbalken". Taxan finns tillgänglig på solna.se. Avgiften ska betalas oavsett vilket beslut tillsynsmyndigheten fattar. Avgiften ska även betalas i de fall sökande tar tillbaka sin anmälan.
För handläggningen av denna e-tjänst tas en timavgift ut. För tillfället (2024) är avgiften 1 496 kronor per timme.
Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
De personuppgifter som du fyller i e-tjänsten kommer att användas till nödvändig administration inom samhällsbyggnadsförvaltningen. Uppgifterna behandlas i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR). Om du vill veta mer om din personuppgiftsbehandling kan du vända dig till samhällsbyggnadsförvaltningen.
Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
miljohalsoskyddsnamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Information om avfallsslag
- Motivering till beviljad dispens
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Fastighet för avfallshantering
- Entreprenör
- Aktuella avfallsslag samt motivering till dispens
- Verksamhetsutövare
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in