Solarieverksamhet - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningDen som yrkesmässigt ska bedriva en verksamhet med ett kosmetiskt solarium av UV-typ 3 som är riktad till allmänheten, ska anmäla detta till Solna stads samhällsbyggnadsförvaltning.
Läs mer på sidan anmälan, tillsyn och egenkontroll av solarieverksamhet på solna.se/solarieverksamhet.
Solarieverksamhet ska anmälas till Solna stads Samhällsbyggnadsförvaltning senast 6 veckor innan verksamheten startas. Även förändringar i ägarförhållanden, ändringar i befintlig lokal, att verksamheten flyttar eller upphör ska anmälas.
Obligatoriska bilagor
Följande bilagor ska du bifoga med anmälan:
- Egenkontrollprogram med dokumenterade rutiner enligt vad som anges i 20 § Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter (SSMFS 2025:1) om kosmetiska solarier och artificiella solningsanläggningar.
- Tillverkarens eller leverantörens intyg om att solarierna överensstämmer med kraven i 5 § Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter (SSMFS 2025:1) om kosmetiska solarier och artificiella solningsanläggningar.
Lämna in anmälan i god tid
Ni måste göra er anmälan senast sex veckor innan verksamheten planeras att starta och/eller åtgärden ska vidtas.
Underskrift
Det är viktigt att ärendet signeras av rätt person, exempelvis firmatecknare eller fastighetsägare. Om du laddar ner och fyller i blanketten på dator behöver du skriva ut den, underteckna och skicka in per post. Handläggningen påbörjas först när en underskriven blankett finns hos förvaltningen.
Lagar och regler
Som verksamhetsutövare är du skyldig att känna till de lagar och regler som din verksamhet omfattas av; strålskyddslagen (2018:396), strålskyddsförordningen (2018:506), Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter (SSMFS 2025:1) om solarier och artificiella solningsanläggningar.
Avgift
Avgift tas ut enligt "Taxa för Solna stads tillsyn inom strålskyddslagens område, 2025". Avgiften för handläggning av anmälan av solarieverksamhet är (enligt taxan för 2025): 12 448 kr. Taxan finns tillgänglig på solna.se/taxor.
Avgiften ska betalas oavsett vilket beslut som tillsynsmyndigheten fattar. Avgiften ska även betalas i de fall den sökande tar tillbaka sin anmälan om solarieverksamhet.
Verksamheten omfattas också av en fast årlig avgift som ska betalas från och med året efter det att anmälan har gjorts. Storleken på den årliga avgiften beror på typ av verksamhet och framgår av gällande taxa. Den årliga avgiften betalas efter att separat beslut fattats.
Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Övrigt om lagringstid
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Mottagare av personuppgifter
De personuppgifter som du fyller i e-tjänsten kommer att användas till nödvändig administration inom samhällsbyggnadsförvaltningen. Uppgifterna behandlas i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR). Om du vill veta mer om din personuppgiftsbehandling kan du vända dig till samhällsbyggnadsförvaltningen.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
miljohalsoskyddsnamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Obligatoriska bilagor
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande/Verksamhetsutövare
- Adress och fastighet
- Start av verksamheten/åtgärden
- Anmälan
- Uppgifter om lokalen
- Obligatoriska bilagor
- Information om avgift
- Förhandsgranska
- Skicka in
