Dagvattenanläggning - anmälan och information
Den här tjänsten kräver inloggningNär det regnar i stadsmiljöer med mycket asfalterade ytor och tak samlas vatten som inte kan rinna ned i marken, vilket kallas dagvatten. När dagvattnet rinner över gator och andra hårda ytor tar det med sig olika föroreningar som via brunnar och ledningar hamnar i våra sjöar, havsvikar och vattendrag. Det finns olika sätt att minska mängden föroreningar som når grundvatten, sjöar, vattendrag och kustvatten. Dagvattnet kan exempelvis ledas över gröna ytor, genom diken, dammar eller underjordiska magasin för att fördröja flöden och avskilja föroreningar.
Anmälningspliktiga anläggningar för rening av dagvatten ska anmälas till Solna stads samhällsbyggnadsförvaltning minst sex veckor innan anläggandet påbörjas. Anmälningsplikten råder i vissa fall om anläggningen har renande effekt och samtidigt tar emot vatten från fler än en fastighet Även om dagvattenanläggningen inte omfattas av anmälningsplikt vill Solna stad ha information om anläggningen i god tid innan anläggningen tas i drift.
Lagar och regler
Som verksamhetsutövare är ni skyldig att känna till de lagar och regler som er verksamhet omfattas av, till exempel Miljöbalken (1998:808) och Vattendirektivet.
Mer information om dagvattenhantering i Solna och tillsyn av dagvattenanläggningar hittar du på solna.se/dagvatten.
Avgift
Avgifter för samhällsbyggnadsförvaltningens handläggning tas ut i enlighet med "Taxa för Solna stads tillsyn inom Miljöbalkens område". Taxan finns tillgänglig på solna.se. Avgiften ska betalas oavsett vilket beslut tillsynsmyndigheten fattar. Avgiften ska även betalas i de fall sökande tar tillbaka sin anmälan.
För handläggningen av denna e-tjänst tas en timavgift ut. För tillfället (2025) är avgiften 1 556 kronor per timme.
Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till Solna stads kontaktcenter.
Sekretess
Har du handlingar som omfattas av sekretess ber vi dig att skicka in handlingarna via post eller lämna dem fysiskt i Solna stadshus reception.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Mottagare av personuppgifter
De personuppgifter som du fyller i e-tjänsten kommer att användas till nödvändig administration inom samhällsbyggnadsförvaltningen. Uppgifterna behandlas i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR). Om du vill veta mer om din personuppgiftsbehandling kan du vända dig till samhällsbyggnadsförvaltningen.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
miljohalsoskyddsnamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Karta med markering var anläggningen är placerad
- Karta som visar utsläppspunkter
- Karta med markering för det avvattnade området
- Ritning över anläggningen där de olika delarna är tydligt markerade
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Grundläggande information
- Avrinningsområde och markanvändning
- Teknisk beskrivning
- Egenkontroll
- Bilagor
- Sökande/Verksamhetsutövare
- Förhandsgranska
- Skicka in