Bassängbad - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningAnmälningspliktiga bassängbad ska anmälas till Solna stads Samhällsbyggnadsförvaltning senast 6 veckor innan verksamheten startas. Även förändringar i ägarförhållanden, ändringar i befintlig lokal, att verksamheten flyttar till ny lokal eller upphör ska anmälas.
Mer information om anmälan, tillsyn och egenkontroll av bassängbad hittar du på solna.se/bassangbad
Obligatoriska bilagor
Följande obligatoriska bilagor ska bifogas i ärendet:
- Skalenlig ritning
- Giltigt och godkänt protokoll från obligatorisk ventilationskontroll (OVK) i lokalen.
- Luftflödesprotokoll som visar uppmätta till- och frånluftsflöden för samtliga rum som används i verksamheten.
- Beskrivning av reningsmetod för badvatten till exempel filtertyp, flöde genom filter (m3/h), omsättningstid (ggr/dygn), spädvattenmängd (l/badande), övrig teknik till exempel flockning, UV-ljus.
- Bassängvolym
- Beskrivning av omklädnings-, dusch-, och städutrymmen samt toaletter
- Skriftliga rutiner för egenkontroll av verksamheten vilket innefattar: ansvarsfördelning, rutiner för drift och provtagning, kemikalieförteckning, riskbedömning, städ-rengöringsrutiner.
Lämna in anmälan i god tid
Ni måste göra er anmälan senast sex veckor innan verksamheten planeras att starta och/eller åtgärden ska vidtas.
Underskrift
Det är viktigt att ärendet signeras av rätt person, exempelvis firmatecknare eller fastighetsägare. Om du laddar ner och fyller i blanketten på dator behöver du skriva ut den, underteckna och skicka in per post. Handläggningen påbörjas först när en underskriven blankett finns hos förvaltningen.
Lagar och regler
Som verksamhetsutövare är du skyldig att känna till de lagar och regler som din verksamhet omfattas av, däribland kapitel 2, 9 och 26 miljöbalken (1998:808) och förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.
Avgift
Avgift tas ut enligt ”Solna stads taxa för prövning och tillsyn enligt miljöbalken”. Avgiften för handläggning av anmälan av bassängbad är (enligt taxan för 2024): 11 968 kr. Taxan finns tillgänglig på solna.se/taxor.
Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Mottagare av personuppgifter
De personuppgifter som du fyller i e-tjänsten kommer att användas till nödvändig administration inom miljö- och byggnadsförvaltningen. Uppgifterna behandlas i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR). Om du vill veta mer om din personuppgiftsbehandling kan du vända dig till miljö- och byggnadsförvaltningen.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
miljohalsoskyddsnamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Obligatoriska bilagor
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande/Verksamhetsutövare
- Adress och fastighet
- Start av verksamheten/åtgärden
- Anmälan
- Uppgifter om lokalen
- Obligatoriska bilagor
- Information om avgift
- Förhandsgranska
- Skicka in