Yrkesmässig hygienisk verksamhet - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningYrkesmässig hygienisk behandling med stickande eller skärande verktyg (exempelvis fotvård, piercing, tatuering och akupunktur) ska anmälas till Solna stads Samhällsbyggnadsförvaltning senast 6 veckor innan verksamheten startas. Även förändringar i ägarförhållanden, ändringar i befintlig lokal, att verksamheten flyttar eller upphör ska anmälas. Hygieniska verksamheter som inte omfattar stickande eller skärande behandling behöver inte anmälas.
Det är viktigt att anmälan innehåller samtliga begärda uppgifter och bilagor. Ett ärende som är helt rätt ifyllt gör att ärendet går snabbare att handlägga. Om information saknas kommer handläggningstiden att förlängas eftersom förvaltningen kommer att behöva begära in kompletteringar.
Obligatoriska bilagor
- Ritning över lokalen.
- Rita in platser för behandling, handtvätt, rengöring av instrument, toaletter, städutrymmen och eventuell utslagsvask för behandlingsvatten (fotvård)
- Egenkontrollprogram med samtliga hygienrutiner och städrutiner.
- Kemikalieförteckning - en lista över namn på samtliga kemiska produkter som används inom verksamheten och som kan vara hälsofarliga.
Underskrift
Det är viktigt att ärendet skrivs under av rätt person, exempelvis firmatecknare eller VD. Om du laddar ner och fyller i blanketten på dator ska du skriva ut den, underteckna och skicka in den per post. Handläggningen påbörjas först när en underskriven blankett finns hos förvaltningen
Lagar och regler
Som verksamhetsutövare är ni skyldig att känna till de lagar och regler som er verksamhet omfattas av, till exempel de allmänna hänsynsreglerna i miljöbalken (2 kap, SFS 1998:808), de särskilda bestämmelserna om hälsoskydd i lokaler för allmänna ändamål (9 kap 9§, SFS 1998:808) och förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (SFS 1989:899). Socialstyrelsen har meddelat allmänna råd om yrkesmässig hygienisk verksamhet som bör följas (SOSFS 2006:4). Socialstyrelsen har också tagit fram en handbok som heter ”Yrkesmässig hygienisk verksamhet” som går att beställa eller ladda ned från socialstyrelsen.se.
Information om avgift för handläggning och tillsyn
Se detaljerad information om avgifter när du startar e-tjänsten.
Enligt ”Solna stads taxa för prövning och tillsyn enligt miljöbalken” tas en avgift ut för anmälan där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling som innebär risk för blodsmitta eller annan smitta. Taxan finns tillgänglig på solna.se/taxor.
Det är viktigt att anmäla om verksamheten förändras eller upphör till miljö- och byggnadsförvaltningen, i god tid innan årsskiftet för eventuella justeringar. Om verksamheten inte underrättar tillsynsmyndigheten innan årsskiftet kommer verksamheten att faktureras för den årliga tillsynsavgiften.
Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Mer information
Mer information om anmälan, tillsyn och egenkontroll av hygienisk verksamhet hittar du på solna.se/hygieniskverksamhet
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Mottagare av personuppgifter
De personuppgifter som du fyller i e-tjänsten kommer att användas till nödvändig administration inom samhällsbyggnadsförvaltningen. Uppgifterna behandlas i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR). Om du vill veta mer om din personuppgiftsbehandling kan du vända dig till samhällsbyggnadsförvaltningen.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
miljohalsoskyddsnamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Obligatoriska bilagor
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande/Verksamhetsutövare
- Adress och fastighet
- Start av verksamheten/åtgärden
- Anmälan
- Uppgifter om lokalen
- Obligatoriska bilagor
- Information om avgift
- Förhandsgranska
- Skicka in