Godkännande som huvudman för fristående förskola - ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Villkor

Enligt 2 kap. 5 § skollagen (2010:800) ska den som vill driva en fristående förskola godkännas av den kommun där verksamheten ska bedrivas. I Solna stad är det förskolenämnden som fattar beslut om godkännande som huvudman för fristående förskola. Villkoren för godkännande regleras i 2 kap. 5, 5 a och 5 b §§ skollagen samt i förskolenämndens riktlinjer för fristående förskolor i Solna stad. Läs mer i förskolenämndens riktlinjer via följande länk: Riktlinjer för fristående förskolor i Solna stad - Antagna 230207.pdf

 

Avgift

Ansökan om godkännande som huvudman för fristående förskola i Solna stad är avgiftsbelagd. Avgifterna är avsedda att täcka barn- och utbildningsförvaltningens kostnader för tillståndsprövning. Avgifterna tas ut med stöd av 2 kap. 5 d § skollagen (2010:800). Avgifterna är beräknade enligt självkostnadsprincipen enligt 2 kap. 6 § kommunallagen (2017:725) och baseras på tidsersättning för tjänsteman som årligen revideras och beslutas av kommunfullmäktige.

 

Vid ansökan om godkännande som huvudman för fristående förskola tas en startavgift ut på 5000 kr. Om ansökan efter grundläggande prövning är aktuell för fortsatt prövning tas en prövningsavgift ut på 20 000 kr (utöver startavgiften). Avgiften ska vara betald innan fortsatt prövning påbörjas. Ansökan ska inte tas upp till prövning om inte anvisad avgift har betalats.

 

Betalning av avgiften

Inbetalning av startavgift ska ske i samband med att ansökan om godkännande sänds in till barn- och utbildningsförvaltningen. Ansökan handläggs när komplett ansökan samt betalning av avgiften har kommit förvaltningen tillhanda. Avgift tas ut även om ansökan om godkännande inte beviljas.

 

Inbetalningsuppgifter

Betalningsmottagare: Solna stad BUF, (Barn- och utbildningsförvaltningen)

Bankgiro: 620-7898

Ange att inbetalningen avser avgift för godkännande av huvudman för fristående förskola.

 

Kontaktperson

Genom signering av ansökan godkänner sökanden att den kontaktperson som har uppgetts i ansökningsformuläret får företräda sökanden. Barn- och utbildningsförvaltningen kommer i samband med handläggning av ansökan enbart att kontakta kontaktpersonen. Sökanden ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta samt att barn- och utbildningsförvaltningen underrättas om kontaktuppgifterna skulle ändras.

 

Bilagor som efterfrågas i e-tjänsten

  • Undertecknad fullmakt från behörig firmatecknare (i de fall någon annan än behörig firmatecknare har signerat ansökan)
  • Lista över personer som ingår i ägar- och ledningskretsen. Av listan ska roll, namn och personnummer framgå
  • Kopia av aktieboken av sökandebolaget (i förekommande fall)
  • Aktuellt registreringsbevis
  • Aktuellt registreringsbevis för ägarbolag med väsentligt inflytande (i förekommande fall)
  • Registerutdrag från Skatteverket
  • Föreningens stadgar (i förekommande fall)
  • Beskrivning av ägar- och ledningskretsens insikt i föreskrifter. Av beskrivningen ska det framgå hur ägar- och ledningskretsen har förvärvad insikt i bland annat skolförfattningar, arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomiska regelverk för aktuell associationsform. Bifoga även intyg som styrker hur insikten har förvärvats, såsom intyg över utbildning eller erfarenhet
  • Beskrivning av om sökanden har varit föremål för vitesförelägganden eller återkallelse av godkännande hos annan myndighet (i förekommande fall)
  • Senaste upprättade årsredovisningen med tillhörande revisionsberättelse (i förekommande fall)
  • Aktuell balans- och resultatrapport (max två månader gammal) i de fall årsredovisning inte har upprättats
  • Budget för de tre första verksamhetsåren
  • Om det finns anställd personal vid ansökningstillfället, bifoga intyg över utbildning och erfarenhet för personalen
  • Hyreskontrakt (i förekommande fall)
  • Bygglov (i förekommande fall)
  • Planritningar över inne- och utemiljö inklusive ytangivelse
  • Utlåtande från licensierad brandkonsult
  • Plan för systematiskt brandskyddsarbete
  • Rutiner för barnsäkerhet
  • Krishanteringsplan
  • Rutiner för att uppmärksamma och arbeta med barn i behov av särskilt stöd
  • Plan mot diskriminering och kränkande behandling
  • Rutiner för huvudmannens systematiska kvalitetsarbete
  • Rutiner för att ta emot och utreda klagomål

 

Övriga upplysningar

 

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa