Godkännande som huvudman för fristående förskola - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningVillkor
Enligt 2 kap. 5 § skollagen (2010:800) ska den som vill driva en fristående förskola godkännas av den kommun där verksamheten ska bedrivas. I Solna stad är det förskolenämnden som fattar beslut om godkännande som huvudman för fristående förskola. Villkoren för godkännande regleras i 2 kap. 5, 5 a och 5 b §§ skollagen samt i förskolenämndens riktlinjer för fristående förskolor i Solna stad. Läs mer i förskolenämndens riktlinjer via följande länk: Riktlinjer för fristående förskolor i Solna stad - Antagna 230207.pdf
Avgift
Ansökan om godkännande som huvudman för fristående förskola i Solna stad är avgiftsbelagd. Avgifterna är avsedda att täcka barn- och utbildningsförvaltningens kostnader för tillståndsprövning. Avgifterna tas ut med stöd av 2 kap. 5 d § skollagen (2010:800). Avgifterna är beräknade enligt självkostnadsprincipen enligt 2 kap. 6 § kommunallagen (2017:725) och baseras på tidsersättning för tjänsteman som årligen revideras och beslutas av kommunfullmäktige.
Vid ansökan om godkännande som huvudman för fristående förskola tas en startavgift ut på 5000 kr. Om ansökan efter grundläggande prövning är aktuell för fortsatt prövning tas en prövningsavgift ut på 20 000 kr (utöver startavgiften). Avgiften ska vara betald innan fortsatt prövning påbörjas. Ansökan ska inte tas upp till prövning om inte anvisad avgift har betalats.
Betalning av avgiften
Inbetalning av startavgift ska ske i samband med att ansökan om godkännande sänds in till barn- och utbildningsförvaltningen. Ansökan handläggs när komplett ansökan samt betalning av avgiften har kommit förvaltningen tillhanda. Avgift tas ut även om ansökan om godkännande inte beviljas.
Inbetalningsuppgifter
Betalningsmottagare: Solna stad BUF, (Barn- och utbildningsförvaltningen)
Bankgiro: 620-7898
Ange att inbetalningen avser avgift för godkännande av huvudman för fristående förskola.
Kontaktperson
Genom signering av ansökan godkänner sökanden att den kontaktperson som har uppgetts i ansökningsformuläret får företräda sökanden. Barn- och utbildningsförvaltningen kommer i samband med handläggning av ansökan enbart att kontakta kontaktpersonen. Sökanden ansvarar för att kontaktuppgifterna är korrekta samt att barn- och utbildningsförvaltningen underrättas om kontaktuppgifterna skulle ändras.
Bilagor som efterfrågas i e-tjänsten
- Undertecknad fullmakt från behörig firmatecknare (i de fall någon annan än behörig firmatecknare har signerat ansökan)
- Lista över personer som ingår i ägar- och ledningskretsen. Av listan ska roll, namn och personnummer framgå
- Kopia av aktieboken av sökandebolaget (i förekommande fall)
- Aktuellt registreringsbevis
- Aktuellt registreringsbevis för ägarbolag med väsentligt inflytande (i förekommande fall)
- Registerutdrag från Skatteverket
- Föreningens stadgar (i förekommande fall)
- Beskrivning av ägar- och ledningskretsens insikt i föreskrifter. Av beskrivningen ska det framgå hur ägar- och ledningskretsen har förvärvad insikt i bland annat skolförfattningar, arbetsrätt, arbetsmiljörätt och ekonomiska regelverk för aktuell associationsform. Bifoga även intyg som styrker hur insikten har förvärvats, såsom intyg över utbildning eller erfarenhet
- Beskrivning av om sökanden har varit föremål för vitesförelägganden eller återkallelse av godkännande hos annan myndighet (i förekommande fall)
- Senaste upprättade årsredovisningen med tillhörande revisionsberättelse (i förekommande fall)
- Aktuell balans- och resultatrapport (max två månader gammal) i de fall årsredovisning inte har upprättats
- Budget för de tre första verksamhetsåren
- Om det finns anställd personal vid ansökningstillfället, bifoga intyg över utbildning och erfarenhet för personalen
- Hyreskontrakt (i förekommande fall)
- Bygglov (i förekommande fall)
- Planritningar över inne- och utemiljö inklusive ytangivelse
- Utlåtande från licensierad brandkonsult
- Plan för systematiskt brandskyddsarbete
- Rutiner för barnsäkerhet
- Krishanteringsplan
- Rutiner för att uppmärksamma och arbeta med barn i behov av särskilt stöd
- Plan mot diskriminering och kränkande behandling
- Rutiner för huvudmannens systematiska kvalitetsarbete
- Rutiner för att ta emot och utreda klagomål
Övriga upplysningar
- Innan du kan startar en verksamhet i offentlig lokal behöver du göra en anmäl till miljö- och byggnadsförvaltningen i Solna stad. Läs mer på sidan om anmälan, tillsyn och egenkontroll av offentlig lokal (skola, förskola och pedagogisk verksamhet).
- Om du ska servera mat behöver du göra en anmälan om registrering av livsmedelsanläggning till miljö- och byggnadsförvaltningen i Solna stad. Läs mer på sidan om livsmedelsverksamhet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Förskolenämnden
forskolenamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Se information till vänster om vilka bilagor som efterfrågas
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Beskrivning av verksamheten
- Bifoga handlingar
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in