Inackorderingstillägg - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningKriterier
En elev kan erhålla inackorderingstillägg om:
- Reseavståndet från folkbokföringsadress till skola är minst 40 kilometer enkel väg, alternativt då restiden är minst två timmar enkel väg med hjälp av kommunala resemedel.
- Eleven är folkbokförd i Solna kommun
- Eleven studerar på heltid i en kommunal eller regional gymnasieskola utanför Region Stockholm
- Eleven är under 20 år gammal (stödet kan betalas ut till och med vårterminen det år eleven fyller 20 år)
Omfattning och storlek
Elev som beviljats inackorderingstillägg för hela läsåret får inackorderingstillägg för fyra månader på höstterminen och fem månader för vårterminen.
Inackorderingstillägg beviljas endast för hel kalendermånad som eleven är inackorderad och inskriven på skolan.
Belopp per månad är 1/30 av basbeloppet. Första utbetalning sker tidigast tre veckor efter skolstart.
Ansök om inackorderingstillägg
Hemkommunen beslutar om inackorderingstillägg för elev som går gymnasieutbildning på en kommunalgymnasieskola i Sverige.
Ansökan om inackorderingstillägg på kommunal gymnasieskola görs på blankett "Ansökan inackorderingstillägg".
Elev i fristående gymnasieskola, riksinternatskola, folkhögskola eller skola utanför Sverige erhåller inte inackorderingstillägg av hemkommunen utan kan ansöka om detta hos Centrala studiestödsnämnden, CSN.
Studieintyg
Efter skolstart skall ett studieintyg fyllas i av skolan och skickas in. Använd blanketten "Studieintyg inackorderingstillägg".
Ändrade förhållanden
Observera att eleven är skyldig att anmäla ändrade förhållanden. Om eleven inte anmäler ändrade förhållanden kommer inackorderingstillägget att återkrävas. Med ändrade förhållanden avses t ex avbrutna studier, flytt till annan kommun eller att eleven erhåller inackorderingstillägg från CSN.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Skolnämnden
skolnamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökande
- Uppgifter om studierna
- Orsak till inackordering
- Omfattning av studier
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in