Avhjälpandeåtgärd eller efterbehandling av förorenat område - anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningUnderrättelse om förorenad mark eller fastighet
Som fastighetsägare eller verksamhetsutövare ska du genast meddela Solna stads samhällsbyggnadsförvaltning om du upptäcker en förorening på din fastighet som kan medföra en risk för människors hälsa eller miljön (enligt 10 kap 11 § i miljöbalken). Det gäller även i de fall området tidigare ansetts förorenat.
Anmälan av efterbehandling eller avhjälpande åtgärder
Om du planerar att göra åtgärder (sanering, grävarbeten eller liknande) inom förorenade områden på din fastighet ska du anmäla detta till Solna stads samhällsbyggnadsförvaltning senast sex veckor innan åtgärden planeras att vidtas (enligt 28 § i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd). Åtgärder inom ett förorenat område kan medföra en ökad risk för spridning eller exponering av föroreningarna. Har ni inte fått ett svar efter sex veckor får ni starta er verksamhet/genomföra åtgärden ändå.
Observera att det är den som är ansvarig för avhjälpandet som ska signera anmälan. Detta innebär, bland annat, att miljö- och hälsoskyddsnämnden kommer rikta ett eventuellt beslut till den som har anmält åtgärden.
Obligatoriska uppgifter
Det är viktigt att anmälan innehåller samtliga begärda uppgifter. Glöm därför inte att fylla i alla administrativa uppgifter och en kontaktperson som förvaltningens handläggare kan nå ifall frågor finns. Det är viktigt att anmälan innehåller de uppgifter, ritningar och beskrivningar som behövs för att förvaltningen ska kunna göra en bedömning av verksamheten och/eller åtgärden. En anmälan som är helt rätt ifylld gör att ärendet går snabbare att handlägga. Om information saknas kommer handläggningstiden att förlängas eftersom förvaltningen kommer att behöva begära in kompletteringar.
Bilagor
- Situationsplan (med det förorenade området inritat liksom förvaringsplats för massor, eventuella reningsanläggningar (Obligatorisk bilaga)
- Miljöteknisk markundersökning (uppgifter om provtagning och föroreningar, provpunkter, jord, vatten, djup etc.)
- Analysprotokoll
- Riskbedömning
- Förslag på kontrollprogram/kontrollplan
- Åtgärdsutredning
- Egenkontroll
Lagar och regler
Som verksamhetsutövare är ni skyldig att känna till de lagar och regler som er verksamhet omfattas av, till exempel Miljöbalken (1998:808) och Vattendirektivet.
Avgift
Avgifter för samhällsbyggnadsförvaltningens handläggning tas ut i enlighet med "Taxa för Solna stads tillsyn inom Miljöbalkens område". Taxan finns tillgänglig på solna.se. Avgiften ska betalas oavsett vilket beslut tillsynsmyndigheten fattar. Avgiften ska även betalas i de fall sökande tar tillbaka sin anmälan.
För handläggningen av denna e-tjänst tas en timavgift ut. För tillfället (2025) är avgiften 1 556 kronor per timme.
Övrigt
Mer information om förorenat områden och fastighetsägarens/verksamhetsutövarens ansvar hittar du på Solna stads hemsida.
Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet.
Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar. Personuppgifter av ringa eller tillfällig betydelse raderas då de inte längre är aktuella enligt gällande gallringsbeslut för Solna stad.
Mottagare av personuppgifter
De personuppgifter som du fyller i e-tjänsten kommer att användas till nödvändig administration inom samhällsbyggnadsförvaltningen. Uppgifterna behandlas i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen (GDPR). Om du vill veta mer om din personuppgiftsbehandling kan du vända dig till samhällsbyggnadsförvaltningen.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
miljohalsoskyddsnamnden@solna.se
Kontaktcenter
08-746 10 00
solna.se/skriv
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Uppgifter om genomförda undersökningar
- Uppgifter om planerade åtgärder
- Åtgärdsmål
- Uppgifter om masshantering
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Grundläggande information
- Entreprenör samt övriga intressenter
- Aktuellt område
- Genomförda undersökningar
- Avhjälpandeåtgärder
- Planerade avhjälpandeåtgärder
- Åtgärdsmål
- Transporter och buller
- Avfallshantering/masshantering
- Egenkontroll
- Bilagor
- Information om sökande
- Förhandsgranska
- Skicka in