Här kan du som privatperson eller företagare ansöka om bygglov och göra anmälan om byggåtgärd. Läs gärna om bygglovsprocessen på vår webbplats innan du börjar: Går du i byggtankar?
Det här kan du göra
Du kan ansöka eller göra anmälan för:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Skyltar och ljusanordningar
- Attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Eldstad
- Rivningslov eller marklov
- Förhandsbesked
- Mur och plank
- Solenergianläggning
- Strandskyddsdispens
Avgifter
Vi tar ut en avgift för alla ärenden och det är du som söker som ansvarar för att fakturan blir betald.
Avgiften beror vad du planerar att göra. Läs mer om avgifter.
Uppgifter att ha till hands när du börjar
E-legitimation
Du behöver e-legitimation för att använda e-tjänsten. Så här skaffar du e-legitimation. Tack vare att du loggar in kan du när som helst spara det du skrivit och fortsätta senare. För att fortsätta på ett sparat ärende loggar du in igen och går in på Min sida längst upp på sidan.
Även du som vill göra ärenden för ett företag ska logga in med e-legitimation. Du kommer att få fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med e-legitimation för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger namnet på fastigheten (fastighetsbeteckningen) där du ska göra din åtgärd.
Information och ritningar
För att vi ska kunna hantera ansökan behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter. Det kan vara ritningar, information om fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering. Läs vad som krävs för olika typer av åtgärder på vår webbplats: Vad vill du göra
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan granskas för att se om någon information saknas. När din ansökan eller anmälan är komplett startar handläggningen. Vi kommer att kontakta dig via e-post under tiden vi handlägger ditt ärende. Du kan se status för ditt ärende i e-tjänsten Mina byggärenden.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till Solna stads kontaktcenter.
Sekretess
Har du handlingar som omfattas av sekretess ber vi dig att skicka in handlingarna via post eller lämna dem fysiskt i Solna stadshus reception.